10 tips voor online zichtbaarheid

10 tips voor online zichtbaarheid

Je krijgt van ons de 10 tips voor online zichtbaarheid. Online zichtbaar zijn is vandaag de dag enorm belangrijk. Het is als het ware het visitekaartje voor (potentiële) klanten, bovendien leren klanten jouw bedrijf kennen. Op die manier weten ze precies wat je ze (nog meer) te bieden hebt en kun je ze blijven inspireren. Dat klinkt goed, toch? Veel succes met het toepassen van de tips voor online zichtbaarheid.

Tip 1 Laat jezelf zien

Zo vaak zijn we – vooral als Nederlanders – bescheiden over datgene wat we in huis hebben. Jarenlange ervaring betekent expertise. Volgens Malcolm Gladwell – bekend van het boek Outliers: The story of succes – heb je 10.000 uur nodig om ergens expert in te worden. Hoe krachtig is het als je dus al jaren in je werkgebied werkzaam bent, dan heeft jouw kennis en inzicht absoluut waarde voor de klant! Dat mag gezien worden. Dat heeft absoluut niets te maken met pochen of jezelf beter voordoen dan je bent, maar dat is écht waarde creëren voor je (potentiële) klant. Bovendien geef je ze inzicht in de expertise die je in huis hebt, zodat ze je weten te vinden.

Tip 2 Blijf dicht bij jezelf

Om zichtbaar te zijn is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Bij jouw bedrijf, maar ook bij jezelf als ondernemer. Simon Sinek inspireert zalen vol mensen met de zogenaamde golden circle. Daarbij gaat het niet zozeer om wat je hoe doet, maar waarom je dingen doet. Hij daagt je als ondernemer uit om na te denken over je passie en je drijfveren. Want weet je: dat geeft je focus en richting als ondernemer.

Tip 3 Ontdek je vanzelfsprekendheden

Ach… dat is gewoon wat we doen. Ja juist! En dat is precies datgene wat je klant zo aan je waardeert! Waarom ze klant bij je zijn én blijven. Zo vaak ben je jezelf niet bewust van je vanzelfsprekendheden. Je doet gewoon wat je doet omdat je doet wat je doet. Logisch. Zo vanzelfsprekend. Het is onze uitdaging deze vanzelfsprekendheden aan het licht te brengen en ze zichtbaar te maken zodat nog meer mensen weten wat een prachtig bedrijf je hebt! Juist op die manier ontdekken mensen jou in het oerwoud van het aanbod.

Tip 4 Leef je in

The golden rule for every business man is this: Put yourself in your customer’s place. – Orison Swett Marden

Wat een prachtige quote is dit van Orison Swett Marden. Hij slaat de spijker op zijn kop! Je kunt als ondernemer van alles willen leveren, maar als dat niet is wat de klant wenst, mis je net de boot. Het is de kunst om aan te sluiten bij je klanten en je in te leven in je (ideale) klant. Zo kun je bijvoorbeeld klantverhalen verzamelen van klanten en hun bevragen of jou als onderneming. Of je kunt een onderzoek doen onder je klanten om te kijken hoe je nog meer aan kunt sluiten. De perfecte sleutel om zichtbaar te zijn op een manier die aansluit bij je klant!

Tip 5 Jij hebt goud in handen

Ben jij trots op je product of de dienst die je levert? We hadden het eerder al over onze vanzelfsprekendheden, waarbij we ons vaak niet bewust zijn van al het mooie wat we klanten bieden. Maar trots zijn gaat nog een stap verder. Ben jij oprecht trots op je bedrijf?! Op datgene wat je de klant biedt? Op je team? Vol trots kun je namelijk heel eervol en mooi delen over de mooie projecten die opgeleverd zijn of de reviews van blije klanten. Daar wordt iedereen blij van, toch? Niet alleen jij als ondernemer, maar het geeft ook een prachtige boost van erkenning aan je personeel.

Tip 6 Bepaal je strategie

Om de juiste koers te varen is het van belang om eens vanuit de stuurhut de koers te bepalen en te handhaven, in plaats van hard mee te werken op het dek van het schip. Je bedrijf zit altijd vol dimensies; het moment dat de teamsamenstelling wijzigt, er een pandemie als covid-19 ontstaat of wanneer je merkt dat je bedrijfsvoering in een nieuwe fase terecht komt. Op die momenten is het zo goed om bewust tijd te nemen om je strategie te herzien of te verfrissen. Met of zonder hulp. De bonustip: begin vandaag!

Tip 7 Zet Beginners Pluck in

Beginners Pluck is het boek van Liz Bohannon. Ze neemt je mee naar de kracht van het moment dat je met je bedrijf startte. Het moment dat je geloofde in je idee, je vol passie ondernam en probeerde. Je stapte uit je comfortzone en je ging er voor. Waarom?! Omdat je erin gelooft! Door de tijd heen kun je verzanden in het werk wat zich dag na dag op je bureau stapelt. Ik wil je vandaag uitdagen om terug te gaan naar dat enthousiasme waar je ooit mee begon. Neem de tijd er eens voor, gooi je laptop dicht, pak een bak lekkere koffie en ga weer eens terug naar je eerste liefde voor je bedrijf. Wat maakte dat je zó vol passie de stap zette om je bedrijf te beginnen?! Vertrouw het eens toe aan papier of spreek een voice berichtje in. Dat is de basis, het begin van je bedrijf! En ja, dat is absoluut waardevol om te delen met je personeel én je klanten. Zoals Liz zegt: ‘Build your life of purpose and impact now!’

Tip 8 Durf

De heerlijke comfortzone, de plek waar alles gewoon draait en functioneert. Het punt waar je bedrijf in heerlijk rustig vaarwater is, met fijne klanten en tevreden personeel. Wat wens je jezelf dan nog meer?!
Ik wil je vandaag uitdagen om in de komende tijd gewoon weer nieuwe dingen te durven. Je kunt altijd leren, jezelf én je bedrijf verder ontwikkelen. Daar waar Malcolm Gladwell in zijn boek ‘Outliers: The Story of Success’ stelt dat je 10.000 uur nodig hebt om jezelf te ontwikkelen tot expert (zie tip 1 Laat je zien), is Anders Ericsson van mening dat er meer voor nodig is om écht uit te blinken in je werkveld. Als psycholoog en professor aan de Florida State University heeft Ericsson 30 jaar onderzocht hoe je een expertstatus kunt krijgen. Hij is de expert als het experts betreft. Expert worden in je vakgebied heeft volgens hem alles te maken met doelbewust oefenen, ook wel deliberate practice genoemd.

Het is het opzettelijk oefenen van een reeks geplande, cognitief uitdagende activiteiten waarbij het de bedoeling is dat jij jouw vaardigheid in een bepaald gebied – vaak door goede begeleiding en directe feedback – verbetert. – Anders Ericsson

Het heeft alles te maken met het uit je comfortzone te treden en durf te tonen. Voor online zichtbaarheid is durf soms juist ook de sleutel tot zichtbaarheid. Want ja, als je zichtbaar bent kun je ook wel eens je hoofd stoten, maar het is ook de plek waar je nog meer klanten kunt bedienen.

Tip 9 Ontdek de les van de krabben

Wist je dat als er één krab in een emmer zit, dat hij er zelf ook uitkomt? Maar op het moment dat er meerdere krabben in zitten, trekken ze elkaar constant naar beneden met als gevolg dat alle krabben in de emmer blijven staan. Als De Zichtmakers geloven wij in het feit dat het zó goed is om andere ondernemers mee te laten liften op onze zichtbaarheid. Zo delen we in onze afgeronde projecten altijd de andere ondernemers waar we mee samengewerkt hebben, juist omdat we op die manier elkaar verder helpen in het ondernemen en ons prachtige werk met de wereld kunnen delen!

Tip 10 Samen sta je sterk

Wij geloven in de kracht van samen! Als De Zichtmakers zijn we eventstrategen, gespecialiseerd in communicatie, media en events. Samen met een aantal prachtige samenwerkingspartners leveren we prachtige projecten op én werken we ook graag samen met het personeel van onze klanten. Gewoon omdat wij aanhaken waar nodig. Het vergt een eerlijk kijken naar je kunnen, expertise en mogelijkheden om de beloftes die je maakt waar te maken, maar ook om een beter product of een betere dienst te leveren. Zo is het ook rondom jouw online zichtbaarheid. Wat kun je zelf doen om de continuïteit te waarborgen, waar heb je hulp nodig en waar kies je er bewust voor om expertise in te vliegen? Juist dán kun je goede kwalitatieve communicatie leveren richting jouw klanten, toeleveranciers en medewerkers.

Als De Zichtmakers houden we ons bezig met zichtbaarheid van bedrijven, zowel online als offline. Zo kun je denken aan de marketing strategie van bedrijven, het produceren van podcasts, het beheren van de online communicatie én het organiseren van (online) events. Mocht je het fijn vinden om de hulp van De Zichtmakers in te vliegen, dan kan dat zeker! Neem vooral vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.
Menu